Forfatterarkiv: Kristin Gjedebo Haug

Om Kristin Gjedebo Haug

Kristin er daglig leder i Det Norske Veritas barnehage

Dugnad

I helgen hadde vi dugnad i barnehagen. Vi ansatte var inspirert etter kurs fra Fantasifantasten http://www.fantasifantasten.no/ og foreldrene hjalp oss å realisere prosjekter inne og ute. I tillegg ble det gjort masse hage – og vedlikeholdsarbeid!

Det er inspirerende å jobbe sammen og jeg takker alle for en fantastisk innsats!

 

Vil du jobbe hos oss?

Vi trenger en pedagogisk leder til et vikariat

Er gresset grønnere på den andre siden?
Ja, her hos oss! Vi er nemlig barnehagen med det grønneste gresset.
Vi ligger i skogen, har en flott utelekeplass, stranden 2 min. unna og egen gymsal. Et spennende nærmiljø, med vann, by, kunst og natur. Vi har et spesielt fokus på lek, språk og kultur. Vi har full pedagogdekning og 6 fagarbeidere inkl.en idrettspedagog. Vi liker å kalle oss internasjonal.

Vi søker en pedagogisk leder til et årlig vikariat.
Vi trenger deg som er utdannet barnehagelærer, elsker å jobbe med barn, er faglig oppdatert, har erfaring som leder, har noe du brenner for, er glad i å være ute, behersker norsk og engelsk og er venner med PC’en. Vi har det litt travelt så søknadsfristen er kort!

Vi kan tilby:
En jobb du ikke kan gå glipp av, et godt arbeidsmiljø, fantastiske barn, gode lønnsbetingelser, et oppdatert og aktivt faglig miljø, studietur på våren og fjelltur på høsten, to menn og 13 damer, ekstraressurser i personalet, fokus på lek, språk og kultur. Vi har gratis treningssenter og  gratis buss til og fra Sandvika og Skøyen. Det er muligheter for å leie bedriftshytter og det finnes mange idrettslag man kan bli med i. Daglig har du muligheten til å ta pause i vår berømte massasjestol eller løpe ned på stranden for et bad.

Som du skjønner er dette en jobb du bør se nærmere på selv om du tror du allerede har drømmejobben!

Søknad og CV sendes på E – post til kristin.gjedebo.haug@dnvgl.com innen søknadsfristen som er 22.06.16. Ved spørsmål ring daglig leder Kristin på 47369196.
Ved ansettelse må politiattest fremlegges.

Studietur til Stockholm

I år gikk studieturen til vakre Stockholm
P1040727P1040728

Vi startet tidlig med fullmånen lysende over oss på fredag morgen. Med taxi, fly og mere taxi kom vi oss til dagens ekspedisjon: Teknisk Museum. Før vi satte igang rakk vi en tur opp i høyden for å få oversikt
P1040713P1040717P1040718

Realfag er et satsningsområde i kommunen og vi ønsket å la oss inspirere til arbeid med dette. Vi hadde derfor en spennende workshop med en pedagog fra Museet som snakket mye om hvordan vi kan inspirere barn til å utforske og vi fikk prøve oss selv på diverse materiale. Vi laget spennende hjelpemidler av koblinger av kretser. Tenke nye ideer, reflektere over nytteverdien, samarbeide og utføre. Her ble det laget gode hjelpemidler for å få late tenåringer opp av sengen, for å hindre mannen i å stikke fra husarbeidet og hvordan du kan unngå at marsvinet ditt kjeder seg.
P1040803 P1040807 P1040805
Vi eksprimenterte med former og figurer med enkelt og spennende materiale – der geometriske figurer i forskjellige dimensjoner ga inspirasjon til hvordan vi kan jobbe med barna. La også barna fortelle og formidle. 95 % av det du hører glemmer du , 95 % av det du lærer bort til andre husker du. La barna lære bort til hverandre.
P1040815 P1040811 P1040813 P1040827 P1040828 P1040831 P1040821 P1040820

Teknisk Museum hadde flere spennedne utstillinger der vi ble guidet av en kjempeflink guide fra museet
P1040794 P1040802 P1040845 P1040867 P1040841 P1040842 P1040801

På Lørdagen sto teambuilding i fokus. Vi oppdaget Gamla Stan gjennom hard konkurranse mellom tre lag. Masse oppgaver som skulle løses, utføres og finnes ut av på de to timene. Vi fikk sneket inn litt historiske kunnskaper og måtte snakke mye med lokale for å finne ut av alt. En morsom måte å bli kjent med byen ( og litt seg selv og de du jobber med :-))
P1050057 P1050056 P1050053 P1050051 P1050061 P105006713073147_10153337893631920_661897227_o

En super tur med bra hotell, mye god mat og hyggelig sosialt samvær med verdens beste gjeng!

13106051_10153337893711920_866715607_o P1050115 P1050025

 

Sommerferie

Det er på tide å planlegge sommerferien. Innen 1. april må vi ha påmelding.
Her er linken for å melde på:

Påmelding til sommerferie

Jeg minner om at for å ha åpent hele sommeren og for at personalet skal kunne avvikle ferie er det veldig viktig at jeg får inn svar til fristen 1. april. Merk også at det ikke er mulig å endre ferien, med mindre det er veldig spesielle grunner til dette ( ref. reglement § 8) . Alle barn skal ha tre uker sammenhengen ferie om sommeren samt en uke tidligere i året. Barn som begynner på skolen har plassen til og med 31. juli og må ta ut ferie før 1. august. Hvis det er fire barn eller mindre påmeldt i enkelte uker, stenger barnehagen.

Here is the link for summer enrollment. Please keep the deadline, it is important in order to be open all summer and let the staff get their vacation. Please also note that it is not possible to change the vacation without special reason described in the regulations § 8. All children must have three weeks in a row during summer, and one week before. The children starting school must have their vacation before 1st of August. If there are four or less enrolled in any weeks, the kindergarten is closing.

 

Endring i reglementet

Barnehagen har på styremøtet 02.03.2016 endret barnehagens reglement. § 11 Aldersgrense er endret samt at det er lagt til en § 23 om endringer av reglementet. Oppdatert reglement ligger nå på hjemmesiden.

Barn og kulde

For information in English see below the text

Det er kalde tider og dette fører ofte til div diskusjoner rundt barn, kuldekrem, utetid, soving ute og påkledning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Utelek

Barnehagen ønsker derfor å si noe om hvordan vi tenker rundt dette og hva slags rutiner vi legger opp til.

Det er ingen absolutt grense på når vi er ute og ikke. Når gradestokken er rundt 10 minus vurderer vi forholdene. Minus ti kan arte seg veldig forskjellig og det er de effektive kuldegradene vi må gå ut i fra.

Derfor er det slik at vi da gjør en vurdering på om hvilke barn kan være ute og hvor lenge. De fleste barn kan helt uproblematisk være ute i 10 – 15 minus så lenge de er godt kledt, er i aktivitet og ikke er ute så lenge. Vi har i de kalde periodene ofte redusert utetid, og passer ekstra på at barna holder seg i aktivitet. De aller minste barna vil noen ganger ikke være ute når det er veldig kaldt. Noen av disse sover ute og vil da få en dose frisk luft likevel.

Så lenge barnet har gode poser i vognene og blir godt kledt går det fint å sove ute i kulda.

Kuldekrem er det veldig mye uenighet om. Barnehagen har satt seg inn i en rekke artikler om dette og ønsker følgende praksis. Det er foreldre som må avgjøre hva slags krem som skal brukes – kuldekrem med eller uten vann, eller en annen fet krem. Denne har uansett effekt hvis den blir smurt på kvelden før, og man ikke vasker ansiktet til barnet på morgenen.

De foreldrene som ønsker at barna skal bruke slik krem kan enten følge dette rådet eller smøre inn barna på morgenen før de leveres i barnehagen.
Når det gjelder klær og utstyr er det spesielt viktig at dere foreldre er ekstra påpasselige at barna har det de trenger når det er så kaldt. Vi anbefaler ull innerst fra topp til tå, så et lag med til med ull eller fleece, så en tykk vinterdress. For mange lag vil bare være mot sin hensikt og i tillegg gjøre barnet mindre bevegelig.

Lue med hals, eller lue og hals. Det er viktig å ha to par votter slik at man kan bytte til seg varme. Barnet må ha sko som tåler mange kuldegrader.

Spør personalet om råd hvis du er usikker – de har mange gode anbefalinger.

Når det gjelder tørkeskap på avdelingene skal disse kun styres av personalet. Dette skal på grunn av inneklima brukes minst mulig. Avdelingen kan bruke det mellom utetider hvis klær har blitt våte men det skal ikke brukes til å tørke klær i om ettermiddagen. Det som da er vått må foreldre ta med hjem og tørke. I tilfeller der foreldre kommer med vått tøy om morgenen kan personalet kontaktes for bruk av skapet.

For the text in English: Children and cold weather

 

Planleggingsdag

Vi vet det kan være fryktelig upraktisk for foreldre at barnehagen stenger for planlegging, men for oss i personalet er det en viktig dag der vi kan samles, drive faglig utvikling og legge grunnlag for et godt samarbeid. Vi mener det kommer både foreldre og barn til gode!

Denne planleggingsdagen var delt i tre. Vi hadde først fokus på kulturprosjektet vårt. Vi hadde workshop med Alfhild Tveråmo fra LUCEO culture coaching and consulting som tok oss gjennom hvordan vi som barnehage kan forstå og legge til rette for å møte utfordringer i et internasjonalt miljø. I workshopen ble det også lagt vekt på hvordan vi skal forvalte norsk kulturarv på best mulig måte.

Her fikk vi mange konkrete punkter vi skal jobbe videre med for å få gresset enda grønnere.

12498586_10153112029086920_1983981280_n 12506510_10153112029136920_196438541_n 12511729_10153112029341920_71985890_n 12468112_10153112029391920_1768600234_n 12510409_880660542031404_6627602646010681390_n 12508823_880661072031351_1354210687801247276_n 58128_880660342031424_2253925060402793805_n 3864_880653348698790_5580051754913674114_n

Se også: Luceo i Veritas barnehagen

Neste del var det fokus på det vi skal jobbe med på avdelingene denne vinteren:
“Eventyr fra andre land”
Siden alle avdelingene har noen voksne som er fra et annet land fikk disse i oppdrag å finne et eventyr som skulle presenteres for de ansatte. Noen gjennomførte på norsk og andre på sitt eget språk. Flotte presantasjoner med både bilder og konkreter. En viktig opplevelse for de ansatte å høre eventyr formidlet på et annet språk og alikevel klare å finne ut mye hva det handlet om. Eventyrene skal være fokus på avdelingene når vi jobber med dette halvårets problemstilling:
Hvordan kan bruk av eventyr fra andre land  bidra til flerkulturelt pedagogisk materiale I barnehagen

  • Gi barna felles opplevelser til videre utvikling av lek og språk
  • Å bli kjent med noe nytt, eventyr fra andre land
  • Å jobbe med flerkulturelt pedagogisk materiale avdelingene
  • Å se likheter og ulikheter mellom eventyr fra Norge og fra andre land

20160104_131454 20160104_130818 20160104_125900

Etter at avdelingene jobbet med hvordan de skulle starte opp prosjektet var det tid for litt teambuilding 🙂 Vi vet hvor viktig leken er for barna og derfor er det viktig at vi av og til lar oss rive med og leker vi og. På den måten blir vi bedre kjent, tryggere på hverandre og bedre på samarbeid. Vi fikk besøk av Ingunn Andreassen fra Improteater.

12 gode grunner for å holde på med improvisasjonsteater
1. Du lærer å si JA til dine egne og andres ideer.
2. Du får lekt og hatt det gøy.
3. Du blir kjent med nye mennesker.
4. Du utvikler din fantasi og forestillingsevne.
5. Du blir bedre på brainstorming.
6. Du blir mer åpen og spontan.
7. Du utvikler din kreativitet. 
8. Du blir en bedre lytter.
9. Du får bedre selvtillit.
10. Du lærer å være tilstede her og nå.
11. Du blir bedre på small talk.
12. Du får ledd mye.
(Fra improteater.no)
20160104_145427 20160104_145229 20160104_144630 20160104_144556 (2) 20160104_144530 (2) 20160104_144417 (2)
Vi fikk ledd en hel del…… og plutselig var dagen over og vi er klare for 2016!

Planleggingsdag på Beitostølen

Planleggingsdagen 30. oktober ble brukt til fjells. De aller ivrigste dro allerede torsdag kveld. Det ble en flott helg med bra jobbøkter og mye morsomt samvær.
Vi jobbet spesielt med prosjektet vårt der vi går dypere inn i markeringer av ulike høytider. På denne turen sto Jul i sentrum. Hva er feiring, hva er markering? Hvorfor har vi de tradisjonene vi har? Hva er barnehagens ansvar og hva er foreldrenes? Nisser og / eller Jesus? Diskusjonene og refleksjonene skaper engasjement. En flott avslutning at de ansatte med bakgrunn fra andre land fortalte om sine feiringer av jul.
Et annet hovedtema var voksenrollen i utelek. Her skapte vi refleksjon gjennom rollespill av ulike caser. Gjennom gruppearbeid fant vi ut hvordan det skulle se ut i barnehagen med det grønneste gresset. Det er viktig med voksne som er mentalt og fysisk tilstede og at utetiden blir sett på som en viktig pedagogisk arena.

Og ikke minst har vi lekt selv både ute og inne. Aktivitetsleder Stian fikk oss svette ute og inne ble det mye latter av utradisjonelle dramatiseringer av Fantomet og Bukkene Bruse.